divendres, 29 de gener de 2010

Aulas callejeras y clericalismo social-laicista

Un aforisme de l'amic Tobies Grimaltos al seu bloc Vista Parcial i algunes entrades recents del bloc d'Àngel Canet m'han dut a la memòria un article que vaig enviar fa quatre anys (Déu meu, fa ja quatre anys!) al diari Levante-EMV. Òbviament no el van publicar. L'avantatge d'aquestos diaris íntims personals-virtuals (i virtuosos) és que pots publicar allò que et deixe l'autocensura. Com que el tema (desgraciadament) continua d'actualitat el copie a continuació



Levante-EMV publica hoy (2 de febrero de 2006) la noticia de un ciudadano acalorado que, después de bloquear con su furgoneta el aparcamiento de un instituto de educación secundaria “para que no pudiera salir ningún vehículo”, se dirigió a un profesor “a gritos, amenazándole de muerte”, “al creer que éste había pegado a uno de sus hijos.” Unas páginas atrás, un artículo de opinión de la presidenta de la Federación de Asociaciones de Padres de Alumnos (FAPA-Valencia) nos informa de que “un centro escolar es un espacio público, como lo es un parque, una sala de justicia, un hospital o una calle.” Cierto. Hete aquí que, igual que en la calle, podemos ver en el instituto una colorista escena callejera, con bloqueo circulatorio y amenazas de muerte incluidas. Lo hemos conseguido, las escuelas son como los hospitales... con sus divertidos carteles del Colegio de Médicos y de los sindicatos de enfermería en los que reclaman el respeto de la ciudadanía ofuscada y advierten de las medidas legales que emprenderán contra los actos de violencia que sufre el personal sanitario. (Algo quizás muy drástico: el claustro de profesores bloqueados se ha limitado a “condenar las amenazas sufridas por uno de los profesores”. Los claustros son así de guays.) Es verdad; hace poco tiempo hemos podido ver en televisión una sala de justicia en la que un muchacho se sentaba en la silla de los testigos medio tendido para poder dar pataditas al micrófono y era reprendido por la fiscal que le conminaba a que se dirigiera a ella de usted. ¡Igual que en clase! Los parques. Esos sí que son espacios similares a los colegios, con sus camellitos del menudeo, sus kíes, sus bandas multicolores amontonadas en los bancos imponiéndose de manera fascista... Qué maravilla.
...Qué amargura...
El sarcasmo es el último refugio de los derrotados y no tengo más remedio que reconocer en mí esa derrota... Pero ¿Qué otra forma discursiva podemos adoptar ante la letanía de los burócratas sindicales? ¿Qué pensarán de ese compañero agredido y vejado? ¿Algo habrá hecho? ¿Él se lo habrá buscado? ¿De qué otra manera podemos acercarnos al sermón de los paniaguados formadores del profesorado que no pisan las aulas desde los tiempos de la Ley Moyano? ¿Qué pensarán de ese compañero humillado y desautorizado? ¿Que no ha sabido reconducir la situación? ¿Que sería necesaria la figura del mediador? ¿Que el conflicto es positivo y necesario para el proceso de enseñanza-aprendizaje? ¿Cómo podemos argumentar ante el rosario de falacias monjiles de las asociaciones de madres y padres que actúan como correa de trasmisión del "partido"? (Lo pongo con minúscula porque el Partido es el Partido)
Pero el sarcasmo deja de serlo cuando la deformación irónica tiene como objeto algo de por sí deforme: la algazara antirreligiosa de hace algunos meses se fundamenta en un run-run de sacristía laicista que repite ad nauseam (y es físicamente verdad que dan ganas de vomitar) cuatro pamplinas de “sea usted pedagogo en media hora” Y qué bien aprendidas tiene la FAPA-Valencia esas plegarias: “el espacio público precisa de la participación, de la ilusión, de las voluntades de las personas para crear espacios de convivencia. Sólo así se combate a la desidia y a la segregación, fermento de muchas soluciones violentas” Parece que estén hablando de la negociación con ETA, caramba. Pero, no: se trata de engarzar como sea las palabras “participación”, “ilusión”, “voluntad”, “espacio”, “convivencia”, hare krisna, hare krisna, hare krisna, hare hare. Y si te dan para el pelo es que tú tienes la culpa por no entender que “un espacio público es aquel en que las personas podemos comunicarnos.” Vamos que si te grita un energúmeno es que quiere comunicarse mejor, caray.
No hay manera. Vuelve el sarcástico mal sabor de boca. Y si al menos... Si al menos viese que estos personajes están satisfechos de su victoria, de su hegemonía discursiva... Pero no es el caso; ellos vuelven una y otra vez con su taladradora victimista: el fanatismo, los viejos hábitos pedagógicos, el autoritarismo, la falta de medios, la Iglesia, blablablá, blablablá. No tratan de convencer a nadie pues para convencer hay que argumentar y eso, blablablá, es una imposición de la jerarquía oscurantista, blablablá, blablablá. Lo que quieren es ser amados porque (como se dice en el panfletito este de FAPA que venimos comentando) “seguimos adelante”. Hale, como en los setenta con Lluís Llach, “més lluny, hem d’anar més lluny”. A uno le da por pensar en la novela de Orwell 1984: “no basta con obedecer al Gran Compañero, tienes que amarlo. Después te mataremos.”

dimecres, 27 de gener de 2010

La profecía de Rafael Alberti

Passejant pels blocs que visiten altres amics blogaires me n'he trobat amb un parell de reflexions escandalitzades sobre el rotllo eixe de la generació "Ni-Ni", que sembla ser que ara han descobert a la "Sexta" que la molt tradicional institució espanyola dels "vagos y maleantes" floreix exultant en aquesta Espanya zapatina de tant bon rotllo. El primer que m'ha vingut a la ment és l'article 2 de la molt republicana "Ley de vagos y maleantes" de 4 d'agost de 1933, signada per D. Niceto Alcalá Zamora i D. Manuel Azaña (ací presents en efígie), però després he pensat penjar un article meu de fa un parell d'anys publicat a un periòdic d'ací del meu barri. El deixe en castellà, com va ser escrit.




“Se equivocó la paloma”, el bellísimo poema de Alberti, ha sido glosado y usado para esto y aquello, normalmente desde la izquierda de usar y tirar, que es la que usa y glosa. Olvidada la paloma de Noé con su ramita de olivo, y la que representa al Espíritu Santo, la que se nos viene a las mientes es aquella otra, picassiana, que Labordeta califica de “proletaria” en una de sus trovas. La paloma puede ser (paradójicamente) España, la derecha cerril, el devenir histórico... pero siempre se equivoca, la puñetera. Se equivoca, hasta el punto de venir a ser símbolo de la Equivocación más que de la Paz.
Sin embargo, la dichosa paloma nunca, por definición, puede ser símbolo de algún error del Progresismo. Porque una cosa está clara: el Progresismo no se equivoca jamás. Punto. Y si la realidad dice lo contrario tant pis pour la realité que dijo el otro. Da igual que la despenalización que había de acabar con el aborto los produzca a millares o que las campañas de información sexual masiva den como resultado masivos embarazos adolescentes, si se equivoca la paloma es otra paloma la que se equivoca, no la nuestra “y el que dijere lo contrario, miente.” Aunque sea la Evidencia.
Lo malo es que, mentirosa o no, la evidencia muestra una horrorosa certeza de errores: un reciente estudio de la Universidad de Salamanca “se equivoca” al decir que los comportamientos antisociales (vandalismo, alcoholismo, violencia) crecen de forma alarmante entre los jóvenes; y miente, sin duda miente, al decir que esos jóvenes no soportan el esfuerzo ni la disciplina, y que son consumidores compulsivos, y egoístas, y cínicos; y, sobre todas, la gran mentira (¡se equivoca la paloma universitaria esa!) de que la responsabilidad última de esos errores inexistentes (pero evidentes), está en unos padres más preocupados en ser coleguillas de sus hijos y en nutrir las clínicas estéticas, que en educar a su prole. Para eso ya está la Escuela, que también es de aupa.
El estudio propone (sin duda porque se equivoca o porque yo me equivoco al leerlo) revisar la ideología que nos vendieron (eso sí, muy barata) cuatro descerebrados hace unos cuarenta años (miento: no eran cuatro, eran más; se equivocó la paloma.) El progresismo de a duro el kilo inventó eso de “autorrealizarse” y “ser tú mismo” y “necesito mi espacio”, y “mi vida es mía” y mira tú por donde, se equivocó la paloma y ahora tenemos vándalos, borrachos, gamberros y cínicos de a euro el kilo. Será, sin embargo, que se equivocó la paloma y lo que hace falta son más recursos para psicólogos y educadores sociales, y eso y tal. Eso será. No que se equivocasen unos ideólogos de pacotilla y los necios que les siguieron.
Y lo malo de la realidad histórica (aunque se equivoque) es que una generación de necios siempre produce varias generaciones de canallas.

dissabte, 23 de gener de 2010

Miguel Hernández

Adorno… ha afirmat que la justícia, una vertadera justícia, requeriria un món "al qual no només fos suprimit el sofriment present, sinó també revocat allò que és irrevocablemente passat ". Però açò significaria […] que no pot haver-hi justícia sense resurrecció dels morts.

Salvats en l'esperança
Benet XVI


Hui he fet una visita al XI Congrés del PCPV que es celebra aquest cap de setmana a València. He saludat alguns amics i camarades i he fet com si no reconeguera d'altres (que també han fet com que no em reconeixien). M'ha quedat una sensació agredolça, com de tornar a casa... i trobar-la hinòspita, desconeguda, alhora que asfixiantment previsible. He xarrat una estona amb un parell d'amics. M'ha sorprés l'absència d'alguns, m'ha alegrat l'absència d'uns altres i m'he n'anat entre decepcionat i alleugerit. Amb tot, m'ha agradat "l'escenografia" en què destacava un parell de cartells amb la imtage del poeta Miguel Hernández en record del centenari del seu naixement. Als instituts enguany potser es llegirà una mica de poesia hernandiana. Bé està. Jo també vull recordar el poeta d'Orihuela amb un dels seus poemes que més m'agraden. Que parla d'una casa... i d'esperança




Canción última
(El hombre acecha)
Miguel Hernández

Pintada, no vacía:
pintada está mi casa
del color de las grandes
pasiones y desgracias.

Regresará del llanto
adonde fue llevada
con su desierta mesa
con su ruinosa cama.

Florecerán los besos
sobre las almohadas.
Y en torno de los cuerpos
elevará la sábana
su intensa enredadera
nocturna, perfumada.

El odio se amortigua
detrás de la ventana.
Será la garra suave.

Dejadme la esperanza.

dimecres, 20 de gener de 2010

BANDA SONORA, The sounds of silence


Allà per l'any 1976 el meu germà i jo van aconseguir que a casa compraren un radiocassette. No era estèreo ni res però les pretensions nostres no passaven de poder escoltar cintes de Santana o Pink Floyd, sentir "El juego de la radio" i poder gravar cançons de les que posaven a "Radio Mediterráneo y Alcira-Ser. La FM". N'hi havia vesprades solitàries (moltes vesprades solitàries) en què l'única cosa que feia era escoltar la ràdio i gravar cançons. Una d'aquelles vesprades vaig sentir alguna cosa així com: "ahora escucharemos el éxito de Simon y Garfunkel 'Los sonidos del silencio'" Trobe que sentir el títol i apretar els botons de "play" i "record" (de color roig) va ser tot una. Jo no tenia ni idea de qui eren eixos Simon y Garfunkel però la contundència del titol quadrava tant bé a l'estat anímic d'un adolescent que... No sé quantes voltes hauré sentit aquesta cançó al llarg d'aquestos anys. Aleshores estudiaven francés i em donava por de demanar a algú que em traduïra la lletra per si el nus que sentia en la gola y la cremor del pit que m'envaia en sentir aquelles veus i aquella música no es corresponia amb el significat de les paraules de la cançò. Un amic em va dir què significava "Hello darkness, my old friend" i vaig perdre la por: el que vinguera després també hauria de parlar de mi.





The sounds of silence
Simon and Garfunkel

Hello darkness, my old friend
I've come to talk with you again
Because a vision softly creeping
Left its seeds while I was sleeping
And the vision that was planted in my brain
Still remains
With in the sound of silence

In restless dreams I walked alone
Narrow streets of cobblestone
'Neath the halo of a street lamp
I turned my collar to the cold and damp
When my eyes were stabbed by the flash of a neon light
That split the night
And touched the sound of silence

And in the naked light I saw
Ten thousand people, maybe more
People talking without speaking
People hearing without listening
People writing songs that voices never share
And no one dared
Disturb the sound of silence

"Fools", said I, "You do not know
Silence like a cancer grows
Hear my words that I might teach you
Take my arms that I might reach you"
But my words, like silent raindrops fell
And echoed
In the wells of silence

And the people bowed and prayed
To the neon god they made
And the sign flashed out its warning
In the words that it was forming
And the sign said, "The words of the prophets are written on the subway walls
And tenement halls"
And whispered in the sounds of silence

dilluns, 18 de gener de 2010

Monogràfic sobre "Shana"

Esta és la meua gosseta. Li diuen "Shana". El nom li ho va traure el meu fill d'una sèrie de dibuixos animats que es diu "Código Lyoko". Jo volia posar-li "Hannahmarrana" pero no em van deixar.





Només adoptar-la tenia esta careta tant dolça.





























Ací de ben menudeta tota espatarrà

Shana banyant-se en un riu prop de Solsona que ara mateix no me'n recorde com es diu







Ací estem en Organyà i anem descobrint que Shana en realitat és negra







Shana intentant menjar-se les sabatilles del meu fill... Sospitem que s'ha fet del Real Madrid.




Shana fent veure que s'ha civilitzat mentre espera que li done un premi per posar queteta durant un parell de segons.

dissabte, 16 de gener de 2010

Carta oberta a l'amic Enric Senabre sobre les declaracions de monsenyor Munilla a la ràdio referents a la nostra pobresa espiritual.


Amic Enric:

Em demanes una cosa molt difícil. Jo no puc donar una "explicació" de les paraules del bisbe Munilla. En tot cas puc intentar "comprendre-les". I en aquest intent hermenèutic et diré que:
1.- Escandalitzar-se perquè un cristià considere un "mal mayor […] nuestra pobre situación espiritual, nuestra concepción materialista de vida" que "el que esos inocentes están sufriendo" em sembla una mica afectat, tot considerant que el mateix Crist, l’Innocent salvatgement torturat, camí de la mort al Calvari va dir a les dones de Jerusalem: "Filles de Jerusalem, no ploreu pas per mi; mes aviat ploreu per vosaltres i pels vostres fills, perquè vénen dies en què diran: 'Sortoses les estèrils i els ventres que no han engendrat, i els pits que no han criat.' Llavors es posaran a cridar a les muntanyes: 'Caieu damunt nostre!', i als turons: 'Colgueu-nos!' Perquè, si a l'arbre verd li fan això, al sec, què li faran?" (Lluc 23, 19-21)
El nostre món, europeu, occidental, postmodern és un “arbre sec” que plora pel patiment llunyà, per l’espectacle “sublim” al que assistim en la distància (“el terror es una pasión que siempre produce deleite, cuando no aprieta demasiado.” Edmund Burke) i el bisbe Munilla ens recorda que “además de poner toda nuestra solidaridad en ayudar a los pobres, nuestros medios económicos, etc. también deberíamos llorar por nosotros” (i vull remarcar que diu “además de” i “también”) precisament per eixa distància per eixa prepotència que sempre té qui es considera amb dret a ser conmiseratiu amb el seu germà: “Estoy convencido de que experimentamos cierto placer, y no pequeño, en las verdaderas desgracias y pesares de los demás.” (Burke altra volta en De lo sublime y de lo bello”)
2.- Vull entendre les paraules de monsenyor Munilla com una crida d’atenció sobre la nostra condició miserable que s’envaneix davant la possibilitat d’ajudar materialment el germà pobre com si nosaltres no fòrem infinitament pobres: “hipòcrita! Trau primerament la viga del teu ull i llavors hi veuràs per traure la volva de l’ull del teu germà“ (Mateu 7, 5) Potser (quasi segur) monsenyor Munilla haguera degut de considerar amb atenció les paraules que feia servir, precisament perquè qui te una viga a l’ull (tant se val: la supèrbia a l’enteniment) de seguida s’escandalitza i s’envolta en la capa de la dignitat ofesa. Considera tanmateix, amic, allò que va dir Anthony Ashley Cooper, conde de Shaftesbury en la Carta sobre el entusiasmo: "La gravedad forma parte de la esencia misma de la impostura." I trobe que n’hi ha molta “impostura” en els que es “trenquen els vestits” i criden “ha blasfemat, quina necessitat tenim ja de testimonis?” (Mateu, 26, 65).

Enric, en demanes una “explicació” i jo no puc donar-la. Només puc, des del dolor inmens dels germans que potser criden, com el Crist, “Déu meu, Déu meu, perquè m’has abandonat!” intentar (voler) comprendre... perquè, en tot cas, també monsenyor Munilla podria demanar als seus acusadors que exposaren raonadament, amb tranquilitat de bons germans, el sitema ètic des del qual condemnen les seues paraules… Com va fer el Crist: "Si he parlat malament, digues en què he faltat; però si he parlat bé, per què em pegues?" (Joan 18, 23)


Una forta abraçada.

divendres, 15 de gener de 2010

BANDA SONORA, Bad to the bone

Vos pose una cançó de George Thorogood. El rotllo eixe de tocar la guitarra amb un tub metàl.lic al dit xicotet està xuli eh?




Bad to the bone
George Thorogood and The Destroyers


On the day I was born, the nurses all gathered 'round
And they gazed in wide wonder, at the joy they had found
The head nurse spoke up, and she said leave this one alone
She could tell right away, that I was bad to the bone
Bad to the bone
Bad to the bone
B-B-B-B-Bad to the bone
B-B-B-B-Bad
B-B-B-B-Bad
Bad to the bone
I broke a thousand hearts, before I met you
I'll break a thousand more baby, before I am through
I wanna be yours pretty baby, yours and yours alone
I'm here to tell ya honey, that I'm bad to the bone
Bad to the bone
B-B-B-Bad
B-B-B-Bad
B-B-B-Bad
Bad to the bone
I make a rich woman beg, I'll make a good woman steal
I'll make an old woman blush, and make a young girl squeal
I wanna be yours pretty baby, yours and yours alone
I'm here to tell ya honey, that I'm bad to the bone
B-B-B-B-Bad
B-B-B-B-Bad
B-B-B-B-Bad
Bad to the bone

divendres, 8 de gener de 2010

LA NEU HA VINGUT A MA CASA

Veure nevar a l'Horta Sud no és cosa de tots els dies. Aquest matí he eixit de casa a les 6'40 (si no la meua gosseta es pixa per tot arreu) i m'he trobat amb la sorpresa de la neu. La gossa s'ha tornat mig boja intentant caçar les volvetes. Vos deixe unes fotos de ma casa amb neu. Ara plou i está desfent-se. Què hi farem!


divendres, 1 de gener de 2010

BANDA SONORA, Marxa Radetzky

Des de menudet el primer dia de l'any arribava amb el concurs de salts d'esquí i el concert d'any nou. Amb el temps ha anat fent-se part del món veure a l'alta burgesia europea fent palmes. Qué voleu... A mi m'agradaria, un any de la vida, estar en Viena un primer de gener. Vos deixe la Marxa Radetzsky de l'any passat mentre espere la d'enguany. Feliç any als homes de bona voluntat... i a tots els altres també, que Déu fa eixir el sol per a tothom.